|
|
1393/11/20 دوشنبه
معرفی اجمالی دانشگاه پیام نور مرکز اسلام آباد غرب
دانشگاه پیام نور مرکز اسلام آباد غرب در سال 1355 تحت عنوان دانشگاه آزاد ایران فعالیت خود را آغاز و در سال 1356 در دو رشته تحصیلی علوم تندرستی و بهداشت عمومی دانشجو جذب نمود مساحت زمین تملک شده در آن زمان حدود 5000 متر مربع بود که یک باب ساختمان با مساحت 1000 متر مربع در آن احداث گردید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد دستخوش تغییر و تحولاتی گردید، ابتدا در مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و سپس در دانشگاه علامه طباطبایی ادغام گردید، این دانشگاه در سال 1366 تحت عنوان دانشگاه پیام نور از دانشگاه علامه جدا و فعالیت خود را با جذب 200 نفر دانشجو در چهار رشته تحصیلی ریاضی، علوم تربیتی، زبان وادبیات فارسی و زیست شناسی آغاز نمود و هم اکنون با بیست و یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، دو رشته (ریاضی محض و جغرافیا و برنامه ریزی روستایی کالبدی) در مقطع کارشناسی ارشد و حدود سه هزار نفر دانشجو فعالیت دارد.
دانشگاه پیام نور مرکز اسلام آباد غرب با تملک حدود چهار هکتار زمین و دیوار کشی آن گام مهمی در جهت توسعه فضای فیزیکی برداشته و هم اکنون ساختمانهای شماره 1و2و3 آن با زیربنای حدود پنج هزار متر مربع فعال هستند با داشتن رشته های علوم پایه نظیر شیمی و زیست شناسی مرکز با ساخت آزمایشگاه های مختلف تمامی آزمایش های دانشجویان را به نحوه شایسته ای انجام می دهد ضمن اینکه از بهترین اساتید دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه با درجات بالا استفاده می کند.
این مرکز دارای کتابخانه ای با حدود 10000 جلد کتاب می باشد و هم اکنون سیستم کتابخانه به صورت کامپیوتری شدن می باشد. مرکز از نظر جذب کمکهای سایر منابع توانسته سایت کامپیوتری و سرویس اینترنت را فعال نموده و از نظر آموزش دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی توانسته یک آزمایشگاه لابراتوار زبان راه اندازی نماید. همچنین برای دانشجویان رشته جغرافیا هم یک آزمایشگاه راه اندازی نموده است.
از نظر محوطه سازی هم قدمهای برداشته شده و هم اکنون حدود سه هزار متر مربع فضای سبز با درختان متعدد و یک باب پارکینگ جهت خودروها هم احداث نموده است،ضمناً با توجه به فعالیت رشته تربیت بدنی این مرکز در حال احداث سوله ورزشی با زیر بنای 1500 متر مربع می باشد که 60% پیشرفت فیزیکی داشته است.
آموزش باز
این اصطلاح بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتی و رسوم می تواند براین تعریف باز یا بسته باشد.
1- جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی
2- ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم
3- استفاده از فناوری در آموزش، با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش
4- تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده
5- ارائه و تشکیل کلاسهای رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاسهای آموزشی صرفا حضوری
6- مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی
7- فردی و خصوصی کردن یادگیری ( در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علایق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی های فردی خود می باشد).
چشم انداز دانشگاه
بیانیه چشم انداز در افق 1404 هجری شمسی:
با اتکال به قدرت لایزال الهی در راستای تحقق آرمان ٌ دسترسی به آموزش عالی برای همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و کوشش همه ذینفعان و برنامه ریزی دقیق و شفاف دانشگاه پیام نور در افق چشم انداز، دانشگاهی است اسلامی، پیشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترین دانشگاه باز در دنیای اسلام با جایگاه اول علمی و فناوری در سطح دانشگاه های باز منطقه آسیای جنوب غربی در عین ممتاز و معتبر بودن در سطح جهانی، جامع و فراگیر در گستره سرزمینی و فرا سرزمینی و منطبق با استانداردهای جهانی و ملی در تولید و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتید دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی برای تربیت مؤثرترین دانشجویان در عرصه های مورد نیاز کشور خصوصاٌ تربیت دانش آموختگان برای توسعه و تعالی مناطق کمتر برخوردار کشور.
آموزش از راه دور، نظام آموزش نوینی برای سازمان دادن به فرآیند یادگیری ـ یاددهی است که یک مرکز آموزشی را، به منظور انتخاب و کاربرد راه کارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه ها و سایر وسایل ارتباط جمعی، یاری میدهد.
همچنین با بکارگیری این نوع آموزش و با بهره مندی از فناوری های جدید در ارائه خدمات آموزشی از راه دور، فرآیند یادگیری با مشارکت خود یادگیرندگان سهل تر می شود.
|
|